Ikhlaslah menjadi diri sendiri agar hidup penuh dengan

ketenangan dan keamanan

Thursday, 12 December 2013

Nasi Goreng Kerabu

Share
Assalamualaikum...
 
Dah tengok gambar nasi goreng kerabu.. Agak2 terliur tak..Heheheh... Kalau perut dah full, xde maknanya nak terliur kan.. Ace kalau perut tengah berbunyi2..sure blh terliur punye... Ok la, sambil layan gambar2 kat bawah ni..jom kita tengok apakah bahan-bahan yg diperlukan utk membuat nasi goreng kerabu ni.. Yang bestnya, bahan2 asas untuk membuat nasi goreng kerabu ni, ada di backyard rumah aku je. Fresh dari tepi rumah aku. Bunga kantan kena beli la...

Nasi Goreng Kerabu:

Bahan-bahan (seperti dlm gambar)
Nasi putih secukupnya
daun limau purut
serai
cili padi
bunga kantan
1 kiub ikan bilis
1 biji telur
kacang botol secukupnya/ boleh ganti dgn kacang panjang dll.
sedikit isi ayam
3-4 ulas bawang putih.. di ketuk
1 biji bawang sederhana besar -dimayang/potong kiub
garam secukupnya dan maggi cukup rase (suka hati nak letak ke tak)
sos tiram (kalau suka)--aku x letak pun.
minyak untuk menumis

Cara-caranya:
1. Panaskan minyak untuk menumis.. Agak2 la untuk menumis. Bila minyak dah panas, pecahkan telur dan hancurkan. Angkat dan ketepikan.
2. Bunga kantan, serai, daun limau purut dan cili padi dimayang halus macam nak buat bunga rampai. Cili padi tu agak2 la potongnya kan.
3. Potong juga kacang botol macam kat dlm gambar di bawah.
4. Tumis bawang putih dan diikuti bawang merah/besar.
5. Bila bawang dah naik bau, masukkan isi ayam. Kacau sekejap hingga ayam masak.
6. Masukkan cili padi dan bahan yang dimayang tadi.serta sayur kacang botol.
7. Masukkan juga telur yang dah digoreng tadi.
8. Masukkan kiub ikan bilis dan garam. Kacau sekejapppp je..dalam seminit je... xnak bahan dimayang layu sangat. 
9. Last sekali, masukkan nasi dan kacau rata. Rasakan dengan garam. hati2 kerana kiub ikan bilis dah masin. Kalau x cukup masin, baru lah letak sedikit garam. Hati2 ye... jangan masin sgt, nanti kena darah tinggi..
10. Kaup balikkan nasi tu biar serata. Tutup api dan sedai untuk dihidang...

Bahan-bahan yg diperlukan

bahan2 tadi dimayang halus...
ayam sebagai rencah
Taraaaaa....Inilah dia nasi goreng aku..hooyeehhh...

Jemput makan kawan-kawan...




Senangkan..Selamat mencuba ye....

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
.

Thank's for visiting my blog